söndag, januari 07, 2007

tajunnanvirtaa

minä taas täällä, YLLÄTTÄVÄÄ;)

mielessä pyörii monenlaisia ajatuksia, joista haluaisi kirjoittaa, mutta jotenkin tuntuu vaikealta saada ne sellaiseen kuosiin, että niistä olisi helppo kirjoittaa... Noh, kirjoitetaan sitten vaikka tajunnanvirtana...

Tänään vietin mukavan sunnuntaiaamun: heräsin 10 tunnin yöunien jälkeen, aah, ja keitin teetä, ja sitten join sitä ja luin hesaria sängyssä... Oli muuten hyvä hesari tänään, jotenkin tosi paljon kiinnostavia juttuja.

Kyllä mua vielä vaivaa se yksinäisyys-masis hieman, mutta ei kai sitä voikaan olettaa, että simsalabim, yhtäkkiä kaikki tuntuu taas hyvältä. Kai mä vaan jotenkin pelkään sitä _ihan_ yksin jäämistä. Meinaan, että kun muilla (no juu, tiiän, että ei kaikilla, mutta monilla kuitenkin) elämään on tullut ja tulee muita juttuja, jotka ovat tavallaan tärkeämpiä kuin ne kaverit... Ja mä niinkuin pelkään sitä, että vähitellen kaveritkin osittain häviää, jos ei muuta, niin eri "piireihin" ja aallonpituuksille. Olettamuksena siis on, että meikäläinen jatkaa tätä yksin-tallustelua, eikä löydä itelleen sitä elämänkumppania. Niin, että sitä niinkuin pelkää, että tuon yksinäisyyden osalta tiedossa on vaan alamäkeä ja lisää yksinäisyyttä. Ja jotenkin mä yritän miettiä, että tarviiko mun nyt vaan tottua tähän fiilikseen? Ja mietin myös sitä, että miten voin "varautua" semmoisen elämäntilanteen varalle...? Nyt kun kirjoitin tuon, niin johan tuntui pöhköltä:) Mä oon vaan sellanen, että jotenkin haluaisin pystyä valmistautumaan elämän ikäviin asioihin etukäteen... vaikka ehkä se ei ole edes mahdollista. En vaan haluaisi, että jokin tosi ikävä asia taas sais mut jotenkin pois raiteiltani... Nyt kun olen tavallaan ne raiteet taas jossain määrin löytänyt, niin haluaisin pitää niistä kynsin hampain kiinni...
Tän yksinäisyyden kohdalla se varautuminen tarkoittais sitä, että keksisin jonkun plään B:n, joka "takaisi" mulle ees jonkinsortin onnellisen elämän, vaikka en ikinä löytäisi elämänkumppania, en saisi sitä perhettä,ja muutenkin olisin yksinäisempi kuin nyt.
Että en sitten vain olisi kateellinen muille.
Jonkun mielestä tämmönen ajattelu on ihan turhaa 30 vee-naiselle, mutta kun musta vaan tuntuu, että aika menee kauheeta vauhtia, ja ennenkuin huomaankaan, olen 45 vee ja lapsensaannin ja perheen perustamisen voipi unohtaa... Kun musta tuntuu, että siitä on iäisyys, kun minulla viimeksi oli "pysyvä" kumppani ja seurustelusuhde (>2kk), noh, itse asiassa siitä on jo 3 vuotta... Niin on vaikea kuvitella, että asiat nyt sitten nopeesti ja yhtäkkiä muuttuis (vaikka pieni osa musta sitä toivoo ihan järkyttävän kovasti).

Toi huonoihin asioihin varautumis-juttu taitaapi olla peruja sille, että kaikista ikävimmät asiat mun elämässä ovat tulleet tosi yllättäen, ja myös mun terapeutti oli silloin sitä mieltä, että siitä johtuu se "katastrofi-pelko-pelkään-pahinta-fiilis" joka mussa on, vieläkin, nykyään vaan tosi paljon laimeampana kuin ennen. Mulla ne ikävät asiat oli se, että mun isän sairastuminen ja varsinkin kuolema tuli mulle ihan puun takaa, mun äitee oli valinnut (mielestäni niin väärin kuin olla ja voi, tästä ollaan kiivaasti keskusteltu jälkeenpäin nyt viime vuosina) sen, että ei esim. kertonut minulle (8 vee) että isällä on syöpä ja että isä mahdollisesti kuolee (hänen mielestään tuollainen käytös suojasi mua.... tjiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiisuuuuuussss)... Elä nyt siinä sitten turvallisella mielellä, kun itsekin kuitenkin aistit ja ymmärrät, että jokin on pahasti pielessä, mutta kun ei tiedä tarkalleen mitä, eikä kukaan kerro mitään. Samantapaisesti kävi kun mun veli sairastui skitsofreniaan: olin silloin vuoden vaihdossa (17 vee) ulkomailla, ja äitee oli vaan jotain sanonut, että veli käyttäytyy oudosti... Noh, mun mielestä mun veli on aina käyttäytynyt oudosti;), joten en mä oikeen tajunnu mistä on kyse... Sitten tuun vuoden poissaolon jälkeen suoraaan keskelle soppaa, jossa mun veli on psykoosissa, kuulee ja näkee omia juttuja, on outo ja agressiivinen, ja äitee yrittää saada häntä väkisin hoitoon, sillä seuraukselle, että mun veli "karkaa" ja sitten poliisien kanssa häntä lähdetään etsimään, ja mua pelottaa ihan saatanasti... Ja sitä ennen mulle oli kerrottu moneen kertaan, että kotiin takaisin sopeutuminen on muutenkin usein vaikeampaa kuin sinne ulkomaille sopeutuminen... juuu-u.
Kyllä äitee noilla teki mulle karhunpalveluksen, mutta eipä sille voi enää yhtään mitään. Ja hän aidosti kuvitteli toimivansa parhain päin.... Kunhan tiiän, että itse en koskaan tee samoin, ainakin yritän parhaani mukaan olla tekemättä!

Että näin. Nyt kun tota luen, niin aika hyvin mä oon vissiin kuitenkin elämästäni sutviutunut tähän asti, kun suht selkojärkinen olen..............
tulipa taas tilitystä... noh, omapa on blogini=)

Sitten olen kai jonkinsortin suorittaja/fiksaaja-tyyppi, ja mulle on välillä tosi vaikea elää sellaisten asioiden kanssa, jotka ovat jotenkin "pielessä" ja joille en kuitenkaan voi yhtään mitään... Mulle tulee aina parempi fiilis, jos mä edes voin _yrittää_ tehdä kyseiselle asialle jotakin, jotta se "korjaantuisi"... Niin siksi nää parisuhde-jutut tai niiden puute ovat mulle hankalia tilanteita: kummassakaan tilanteessa väkisin tekemällä ei tule mitään hyvää, vaan tarvii vaan elää ja "katella", ja jollain tasolla yrittää uskoa siihen, että asiat lutviutuu itekseen ja just silleen kuin pitää... Ja toi on ihan HEMMETIN vaikeeta.....

Hohhoi. Tämmöstä täällä.

6 kommentarer:

Annette Sinclair sa...

No jopas! Paljon on sulle sattunut ja tapahtunut, ja silti selviytynyt tähänkin asti. Hienoa :). Rankkoja tapahtumia, mutta olet varmasti niiden ansiota/vuoksi vahvempi ihminen, pikkujutut ei pääse niin helposti hetkauttamaan. You're a survivor.

Ja mitä tulee tuohon "olen kolmekymppinen ja jään yksin" -oloon: jokainen tuntemani kolmekymppinen käy tuon läpi, nimim. "vanhemmat isosiskoni ajavat minut hulluksi". Ja silti aina löytyy joku. Ajatusleikkinä kuvittele viereesi joku samanikäinen, sinkku ystäväsi, ja kysy mielessäsi että uskotko hänen jäävän yksin koko loppuelämäkseen? Vastaus on useimmiten ei, ei tietenkään, "Mirjahan on tosi kiva, totta kai se löytää jonkun". Miksi on kovin helppoa uskoa kavereiden löytävän itsellensä jonkun, mutta itse ei? Koska mitä luultavammin jos kavereiltasi kysyttäisiin samaa, he kaikki uskoisivat sinun sataprosenttisen varmasti löytävän jonkun... Ainakin itseäni on kyseinen ajatus lohduttanut useasti :D.

Anonym sa...

Mä olen kanssa korjaaja. Sitä yrittää hallita elämäänsä sillä, että suunnittelee asioita etukäteen ja on aina se plan b. Erostanikin selvisin sillä, että aloin touhottaa mahdollisimman nopeasti opiskelusuunnitelmia, työsuunnitelmia, uutta asuntoa, paikkakunnan vaihtoa, maan vaihtoa.

Suurin osa suunnitelmistani ei toteutunut missään muodossa, mutta samaan aikaan kun suunnittelin, suru jäi kauemmaksi. Tärkeämpää oli siis vain se kontrollin tunne.

Olisihan se mahtavaa, jos pystyisi oikeasti elämään päivä kerrallaan, miettimättä saako koskaan pysyvää parisuhdetta, ehtiikö saamaan lapsia ym. Että uskaltaisi vain heittäytyä ajelehtimaan.

memyi sa...

moro Keksi ja Arokettu!

Keksi: nojuu, tuntuu se vieläkin rankalta, kun joskus noita asioita jää kelaamaan... Mulla se varmaan toi joulu toi taas loppupeleissä kuitenkin ne kaikki "vanhat" ajatukset mieleen. Jotenkin olin eilen aika poikki tuon kirjoitussession jälkeen, ja nyt tuntuu, että en ihan samanlaista avautumista halua tehdä hetkeen. Mutta en usko/koe olevani mitenkään vahvempi ihminen kuin ennen, oikeastaan jopa vähän päinvastoin: sillä olen sitä mieltä, että isot rankat jutut, jotka ei tapa, eivät myöskään vahvista noin suorassa suhteessa, vaan ne jättävät arpia, joiden kanssa on sitten vaan opittava elämään.

Tuosta kolmikymppiydestä: varmasti on yleistä tässä iässä että tällaisia ajatuksia herää. Mutta olen myös sen verran nähnyt elämää, että minä en osaa sanoa varmuudella kenestäkään sinkkukaveristanikaan, että "tottakai he löytävät elämänkumppanin". Sillä ei sitä tiedä. Ei niitä elämänkumppaneita "jaella" sen mukaan miten mukava on. Toiset löytää, toiset ei, tämä onpi fakta. Joten valitettavasti tuo ajatus ei ihan hirmuusti tuossa fiiliksessä lohduta....:) Mutta ymmärrän pointtisi.

Arokettu: Heh, ymmärretään vissiin aika hyvin toisiamme tuossa suhteessa:), ollaan aika samanlaisia. Mullekin on tärkeätä, että on vaihtoehtoisia "suunnitelmia", ja aina mä oon ollu kova suunnittelemaan ja aattelemaan kaikennäköisiä vaihtoehtoja tulevaisuuden varalle... Ja se suunnitteleminen/haaveileminen on joskus se kivin vaihe:), useat suunnitelmat tosiaan jää sitten toteutumatta, ihan senkin vuoksi kun on ajallisesti mahdotonta ehtiä tekeen kaikkea mitä oon ikinä suunnitellut;)

Tuota "ajelehtimista" yritän joissain asioissa soveltaa, sillä tää "fiksaaja"-luonne ei kaikissa tilanteissa tosiaan oo se paras vaihtoehto... Mutta vaikeata se on, mitä suuremmasta asiasta on kyse.

Annette Sinclair sa...

Noh, parhaani yritin ;). Parikymppisen optimistisuudella pääsee pitkälle. Ei siis muuta lisättävää tähän kuin *hali*.

Anonym sa...

Hirmu tutun kuuloisia ajatuksia. Olen itsekin miettinyt paljon tota plan b:tä, mutten ole vielä ainakaan keksinyt, miten voisin sen kompensoida. Kun sen keksis, pääsis myös siitä paineesta, jonka tollainen ratkaisematon "epäkuntoisuustila" saa aikaan.

Komppaan keksiä ja nostan hattua sille miten olet selviytynyt. Varmaan totta on sekin, että meistä tän hetken sinkuista suhteessa on viiden vuoden päästä useampi kuin nyt uskalletaan edes villeimmissä kuvitelmissa ajatella. Jotenkin silti vaan tuntuu, että kyllä ne muut, mutta minä en. Mistähän sekin johtuu..

memyi sa...

Keksi: juu, kiitos, aina se on kiva kun toinen yrittää piristää vaikka ei aina onnistukaan:) Tarkoitus ei ollut vähätellä kommenttiasi, kunhan tokaisin omani:) Parikymppisen optimismilla pääsee kyl pitkälle, nauti!!!:) Ja tänks haleista:)

Pilvi: nyt kun on taas vähän "tukevampi" olo, niin hoksaa, että ehkä elämän tarkoitus onkin just se, että ei voi tehdä valmiiksi kaikki pläänit ja vaihtoehtoiset pläänit, ne "mustat aukot" taitaa kuulua tähän elämään:) Pitää vaan oppia paremmin elämään sen ainaisen epävarmuuden kans... Vaikka oishan se kiva, että YKS juttu ois ees ihan satavarma!!;)
Toi: "Jotenkin silti vaan tuntuu, että kyllä ne muut, mutta minä en. Mistähän sekin johtuu..": tuttu tunne... en myöskään osaa selittää.... Mutta katsellaan kuis käy!!??!?!!?;)