söndag, februari 04, 2007

paniikista

tere. teen sen nyt, mitä olen kovin kauan aatellut tehdä, mutta en oo saanut aikaseks. Nimittäin yritän nyt kuvailla miltä tuntuu saada paniikkikohtaus. Sitä on vaikea selittää sillai "uskottavasti", siis sillai että tekstistä oikeesti ymmärtää vähäsen edes miltä es tuntuu... Sanat ovat jotenki liian pliisuja kuvaamaan sitä fiilistä. Mutta yritetään.

mulla on onneks jo se vuosi aikaa edellisestä "kunnon" paniikkikohtauksesta, joten ei oo ihan tuoretta tapausta muistissa... Mutta toisaalta, se on niin kamala ja niiiiiin tuttu fiilis, että en mä varmaan sitä kokonaan koskaan unohda. ja hyvä niin toisaalta, osaanpa arvostaa hyvää oloa=D

Jeps. Mistäs mä aloittaisin... Noh, aluks ne paniikkikohtaukset tuli näennäisen yllättäen (jälkeenpäin opin tunnistamaan tietyn kuvion/fiiliksen tilanteessa, joka toimi laukaisijana), sehän siinä varmaan pelotti kans tosi paljon, sillä itselläki oli tosi vaikeuksia ymmärtää että mitä on tapahtumassa...

Noniin.

Sydän alkaa tykyttää yhtäkkiä tosi lujaa, kropan ja mielen valtaa sellainen fiilis, että nyt pitää PAETA jotain järkyttävää. Hyperventilointia, jonka seurauksena tuntuu, että ei saa kunnolla happea ja että sydän pysähtyy... Puhuminen pelottaa, ja tuntuu mahdottomalta, on täysin lamaantunut olo, vaikka toisaalta pelkää tekevänsä jotain hullua ja hallitsematonta. Mulla fiilikseen liittyy kuolemanpelon lisäks pelko hulluksi tulemisesta: loogista kun tietää millanen broidi mulla on ja että se hulluksi tuleminen oli aikoinaan se mun suurin pelko. Ja se paniikkifiilis vaan tuntuu niin "hullulta": siinä jotenkin kontrolli omasta itsestään _tuntuu_ häviävän johonkin ihan kokonaan, ja se on pelottava fiilis. Kyllä siihen liittyy myös itsensä nolaamisen pelko, häpeää sitä kontrollin häviämistä ja epätodellista fiilistä. Tämä pahin piikki fiiliksissä kestää ehkä korkeintaan minuutin, mutta omassa päässä ja kropassa se tuntuu paremminkin puolelta tunnilta. Sitten seuraa sellanen henkinen "tärisevä" fiilis, joka johtuu siitä, että täytyy palautua kauheesta adrenaliini- ja pako-reaktiosta. Kaikki tämä tapahtuu mun pään ja kropan sisällä ja se on aivan sanoinkuvaamaton tunteiden vyöry... Ja ihmeellisintä sitten on kuulla toisilta, että ei sitä kuulemma huomaa muusta kuin että musta tulee tosi hiljainen, ja sanon ehkä että hei, mulla on nyt paha olo. Ja silti mua aina nolottaa/nolotti jälkeenpäin... Se täytyy myös mainita, että ei siinä paniikkikohtauksen aikana toinen ihminen pysty auttamaan mitenkään, varsinkin semmonen ylenmääräinen "hei mikä on, onks sulla joku hätä, voinko mä auttaa"-kyselyt vaan pahensi tilannetta. Siinä tarvii olla hetki itekseen ja yrittää hieman rauhoittua. Hyvää tekee jos joku läheinen ihminen vaan on siinä ja jatkaa hommiaan, ja tosiaan on vaan siinä vierellä. Näin jälkeenpäin vasta tajuan, että jokainen niistä, varmaan sadoista, eri "kokoisista" paniikkikohtauksista mitä mullakin on ollut, niin kesti vaan tosiaan sen vähän aikaa... Mutta siihen "toipumiseen" menee paljon kauemmin, ja oikeastaan se "rajoittavin" tekijä siinä paniikki-ihmisessä on nimenomaan sen itse paniikkikohtauksen pelko.... Monet alkavat rajoittaa elämäänsä sen mukaan, missä tilanteissa/paikoissa heille tulee paniikkikohtaus. ja tavallaan ymmärrän sen. Mutta mä taistelin/taistelen aina sitä vastaan, se on jotenkin aina ollut itsestäänselvyys, enkä osaa itse nähdä sitä hienoutta siinä. Onneks ystävät välillä aina muistuttavat siitä mun sitkeydestä, kun itse on kärsimätön ittensä kanssa. Joskus on itellensä annettava "löysää liekaa", eli jos joku tilanne väsyneenä ahdistaa liikaa, niin siitä voi antaa itsensä silloin tällöin luistaa, KUNHAN SIITÄ EI TULE TAPA.

Mulla alkoi paniikkikohtaukset ollessani Norjassa vaihtarina 24-vuotiaana: mä olin onnettomuudessa, jossa loukkasin pääni (paha aivotärähdys) ja niskani (niskanimat menivät jollain tavalla "lyttyyn", niin että hermot jäivät väliin--> tunto käsivarsissa oli vähän aikaa vähän niin ja näin, ja niskalihakset ihan jumissa, ja päätä särki aika paljon ja usein). Se oli ensimmäinen kerta, kun tajusin, että ei perkule, mäkin voin kuolla ihan tuosta noin vaan. Siihen mennessä vaan läheisille ihmisille oli sattunut ikäviä asioita, olin kuitenkin aina voinut luottaa itseeni: päähäni ja kroppaani... Ja sitten kävikin tosiaan niin, että sekä kroppa että pää antoivat "periksi"...: terapiassa puhuttiin, että ehkä se oli vaan se viimeinen pisara, joka sain kokemani vaikeuksien/ikävien asioiden summan menevän yli "viivan"... Aluks en tajunnut että minulla oli paniikkikohtauksia, laitoin sen vaan niskan ja kipeän pään piikkiin... Vasta ollessani takaisin Suomessa ja sairasloman ollessa ohi ja kun minut oli julistettu olevan "fyysisesti kuosissa" taas, tajusin että jotain oli pielessä kun niitä pelkotiloja ja "lamaantumis-fiiliksiä" tuli edelleen... Silloinkaan en tajunnut asian vakavuutta, vaan kävin varmaan vaan jotain 6 kertaa YTHS:n terapeutilla juttelemassa, ja aattelin jotenkin että tämä tästä lutviutuu itekseen ajan myötä... Muutin toiseen kaupunkiin tekemään lopputyötä ja gradua, ja silloin olotila muuttui tosi huonoksi: paniikkikohtauksia joka päivä, useampikin, ja rupesin välttelemään monia ihmisiä kun taas toisia (hyviä ystäviä ja äitiä) kuormitin ahdistuksellani ihan liikaa. Äiti sitten vihdoin sanoi, että pitäiskö sun tyttökulta hakea apua... Ja olin samaa mieltä, mutta olin niin häpeissäni ja suruissani, että en "selviä" omasta elämästäni omin avuin... Mulla meni sillai vauhdikkaasti hommat, että kun kerroin YTHS:llä skitsofreenisestä veljestäni ja isästäni joka kuoli ollessani lapsi vain, niin pääsin aika vikkelään terapiaan... jotain hyötyä kaikesta kaaoksesta;););) Kelaltakin herui tukea aika kivasti, taisin olla kyllä aika screwed up, burnt out, jne.... Olen kiitollinen kaikille ja kaikelle, että asiat meni niinkuin ne meni... Sitten meni seuraavat 4 vuotta terapiassa.................

Sen Norjan äksidentin jälkeen mulla kesti toooooooooooooooooosi kauan että aloin luottamaan omaan kehooni taas ja sen jaksamiseen... Mua varoitettiin kovasti sen onnettomuuden jälkeen, että ei saanut nostaa pulssia kauheesti, ja muutenkin kovat äänet aiheutti päänsärkyä... Seurauksena oli se, että sitten kun kropan piti olla kuosissa jo, niin tuntui pelottavalta alkaa "käyttää" kroppaa taas... Aluksi en uskaltanut lähteä yksin lenkille tai puntille, kuvittelin, että tapahtuu jotain pelottavaa, tyyliin päässä poksahtaa verisuoni jne... siitä pelosta eteenpäin pääseminen meni hitaasti....Ja sitten oli tietty se pointti, että koska paniikkikohtauksessa syke nousee korkeaksi, niin koin kaikki tilanteet joissa sydämen syke (urheilu) nousi pelotaviksi... Urheile nyt tosiaan siinä sitten:) Mutta pikkuhiljaa, todella PIKKUhiljaa tein enempi ja enempi juttuja ja kovempaa ja kovempaa... ja nyt täytyy sanoa, että nykyään ei enää oikeestaan joudu himmailemaan omien pelkojen takia. ja se tuntuu niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin siistiltä, varmaan siks mä oon pahempi "liikkumis-narkkari" kuin ikinä ennen.

Se täytyy myöntää, että KB-reeneissä mulla on vaikeata tottua ottamaan päähän lyöntejä "vastaan" vaikka päässä on pääsuoja, mä säikähdän vieläkin, säikähdän, että ei kai taas sattunut jotakin... Koska sen oon sisäistänyt, vähän liiankin hyvin, että pää on tärkeä paikka, ja yllättävän herkkää kamaa ja että sen kustannuksella ei kannata leikkiä...
Mutta katellaan... luulen että tarviin siinäkin vaan enempi aikaa kuin "normi"-reenailija, kokemuksen ja ajan kanssa opin, että ei se mun pää nyt edelleenkään poksahda pienistä kolhuista..... Siihen asti vetelen "pää"sparrireenejä vaan "tuttujen ja sopivien" tyyppien kanssa (siis tyyppien, jotka osaavat hallita lyöntejään ja voimiaan, että ei tarvii pelätä että sieltä tulee liian lujaa), ja sitten muiden kanssa sparrataan "ilman päätä", tänk juu veri meni.... Vaikka kyllähän mua nolottaa, että mä oon se nynnerö... mutta tää kasvattaa mua henkisesti. taas;)

huh, tulipa tekstiä...

8 kommentarer:

Anonym sa...

Mullakin on ollut noita paniikkikohtauksia joskus, joten tuo kaikki mitä kirjoitit tuntui kovin tutulta. Jännä, että pelkästään paniikkikohtaukse kuvaileminen sai sydämen lyömään ja oksettavan olon, vaikka istun ihan mukavasti työpisteeni (hyi mua!) edessä.

Minulla on ollut oikeita paniikkikohtauksia ehkä vain noin alle 5 elämässäni, viimeksi viime keväänä. Kaikki ovat liittyneet jollakin tavalla tilanteeseen, jossa koen, etten pääse pois. Ahtaat tilat, liikaa ihmisiä tai sosiaalinen pakko tehdä jotain jota ei haluaisi.

Sen verran kohtaukset ovat vaikuttaneet, että vältän paikkoja, joissa on liikaa ihmisiä kuten alennusmyyntejä ja festareita. Viimeksi lauantaina vaihdoin baaria, kun väkeä alkoi olla niin paljon, ettei enää päässyt kunnolla kulkemaan.

Pahin paniikkikohtaukseni oli juuri ahtaassa käytävän mallisessa baarissa ulkomailla. En edes tiennyt mitä minulle tapahtui ennen kuin jälkeenpäin. Oli vain pakko päästä nopeasti pois. Jonkin aikaa istuin baarin ulkopuolella rotvallilla itkemässä. Sitten pystyin menemään takaisin sisälle ja join muutaman oluen lähellä ulko-ovea. Myöhemmin pystyin siirtymään jo pitemmälle baariin. Alkoholi auttoi, mutta join paniikissani niin nopeasti, josta taas oli omat seurauksensa.

Anonym sa...

Tutun kuulloista on...

Kirjoitin äsken pitkät pätkät toipumisesta, mutta tuntuu, etten löydä oikeita sanoja. Sanon siis vain, että paniikista toipuminen on moniulotteinen juttu. Se vaatii aikaa, kärsivällisyyttä, lempeyttä ja pakkoakin. Itselleni on ollut vaikeinta sisäistää se, että asioita voi järjestellä myös oman mielensä mukaisesti ilman, että se meinaisi, että olen itsekäs tai nynny. Omalla kohdallani tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, etten heikoilla ollessani väkisin tunge itseäni kaikkein pahimpiin paikkoihin, ruuhkiin ja tungoksiin. On parasta, jos sen välttämättömän pakottamisen pystyy tekemään lempeästi ja niin, ettei soimaa itseään pohjamutiin, jos ei onnistukaan.

Mulla itselläni on myös urheiluun liittyen paniikin takia rajoituksia. Oli hienoa, miten kuvailit pikku hiljaa voittaneesi pelot ja pystyväsi taas liikkumaan täysillä. Mulle siinä on vielä tavoitetta, mutta askel kerrallaan kun mennään, niin eiköhän se siitä pikku hiljaa kehity!

tuuli sa...

Ei ole tuttua tuo, mutta iso kiitos!

memyi sa...

morjensta kaikille, kiva kun taas käväsitte, ja tosi kiva kun kerroitte niin pitkästi omista tuntemuksista!

arokettu: Toisaalta hienoa, että pystyin jollain tavalla noin selkeästi näköjään ilmaisemaan sen paniikintunteen, musta kun on aina tuntunut, että sanat ovat liian pliisuja sitä tunnetta kuvailemaan...
Toivottavasti en kuitenkaan aiheuttanut huonoa fiilistä pidemmäksi aikaa!

Se oli hienoa huomata tuota kirjoittaessani, että olen tainnut päästä aikamoisen matkan eteenpäin, sillä tuo kirjoittaminen paniikista, yksityiskohtaisesti, ei yllättävää kyllä tuntunut ollenkaan pahalta... Vielä puolikin vuotta sitten olisi varmaan tuollainen kirjoitussessio aiheuttanu jonkinmoista ahdistusta...

Kiitos kun avauduit omista paniikkitapauksistasi, kuullostaa tuo massatapahtumien tai ahtaan paikan laukaisema paha olo todella tutulta! Olen ymmärtänyt, että todella moni kokee yksittäisiä paniikkikohtauksia elämänsä aikana, "pysyvämpiä" ongelmia ei onneks tule läheskään kaikille... Kai se on kropan oma tapa kertoa, että nyt väsyttää tai että nyt menee jollain lailla liian lujaa, tai sitten se yrittää viestiä oikeasta vaaratilanteesta: onhan liian täynnä ihmisiä oleva tila oikeasti vaaratekijä....


järvenhelmi: tuttuja sanoja sinullakin. Mullakin oli tapana ajatella, että ei saa antaa itselleen tai peloilleen "periksi", vaan aina oli mentävä siitä mistä oli päättänyt mennä, vaiks kuinka tuntui pahalta... Muu vaihtoehto tuntui jotenkin liian nynneröltä (tuota kirjoittaessa taas tajuaa kuinka hölmö ajatus se on, mutta kun se vaan on niin todellinen fiilis). Mutta onpa elämä jotenkin kaikin puolin keventynyt, kun on oppinut joustamaan itsensä suhteen, ja oppinut hiukka kuuntelemaan itseään ja sen perusteella päättämään, miten kannattaa juuri siinä tilanteessa toimia.

Urheilusta ja paniikista: juu, tosi pienin askelin homma on mennyt varmempaan ja varmempaan suuntaan, tai sanotaanko, että koko ajan huolehdin/ajattelen asiaa vähemmän ja vähemmän kun reenailen. Aluksi tuntui että ei edistymistä tai uskallusta tullut ollenkaan lisää, mutta sitten yhtäkkiä nyt viime vuoden aikana on tullut itseluottamusta hurjasti lisää. Ja osaapa sitä "vapauden" ja "huolettomuuden" fiilistä nyt arvostaa:) Tsemppiä sullekin, kyllä se siitä!!!


Tuuli: ole hyvä, vaikka en ole varma mistä hyvästä kiittelet=D

Unknown sa...

Rohkea "tyty" kun osasit hakea apua!

memyi sa...

moikka simo!

enpä tiiä kuinka rohkea... Eipä siinä enää ollut enää mitään muutakaan vaihtoehtoa.... Mutta tänks enivei=D

Anonym sa...

Tuntui hassulta lukea tätä, "ettäkö on muitakin ihmisiä, jotka tietävät miltä minusta tuntuu!" Itse sain ensimmäisen suuren kohtaukseni vähän yli viikkko sitten, menin ambulanssilla sairaalaan kun luulin että kyse oli sydänkohtauksesta. nyt huomaan että minulla on ollut jo kauan näitä lievempiä kohtauksia. Valitettavasti jäin jumiin pelkooni, niin että nyt näitä kohtauksia tulee joka päivä. sydänlääkkeellä sitten pulssi alas. pitäisi vielä uskaltaa lääkäriin pyytämään apua. Hankala tauti pienen lapsen äidille:(

memyi sa...

anonym:

et todellakaan ole yksin!:) Meitä paniikkihäiriöön taipuvaisia on monia.

uskalla hakea apua, ei tilanne ilman sitä muutu paremmaksi. Voi olla, että heti et apua saa (tää yhteiskunta on silleen aika perseestä, että pitää olla muka tosi huonossa kondiksessa, ennenkuin mitään heruu...), mutta VAADI sitä. Ja muutakin kuin pelkkiä tabletteja! Mielestäni ongelmien ytimeen ei päästä ilman terapiaa. Eihän se kivaa tai nopeata ole, mutta se kannattaa!

Ja jos avun hakeminen ahdistaa, niin muista että myös lapsesi voi paremmin silloin kun sinä voit hyvin!!!!

Ja äläkä vain häpeä ongelmaasi: se on todellinen eikä mikään keksitty juttu. Eikä se tee sinusta huonompaa kuin muista. Ja kyllä sinä siitä selviät!!!